Dyk ned i velværen med vinterbadning

Bathing in winter

Du kaster dig ned i det blå dyb. Dit hjerter hamrer, og alt i din krop skriger. Din hjerne ømmer sig, som var den en karklud, der blev vredet hårdt inden gulvvask. Vandet er dybt og virker uden bund. På vandoverfladen er der is, mens der rundt om metalstigen er et lille hul.

Det er her, du er hoppet ned. Og hvad der måske kan virke endnu mere uforståeligt: Du er hoppet derned af egen fri vilje. For selvom din krop umiddelbart gør ondt, selvom vandet bider i din tynde hud, og trappen nærmest fryser til dine fødder idet, du forlader vandet – selvom det forekommer fuldstændig absurd, at du er endt i denne situation, kan en tur i det blå dyb måske være én af de mest behagelige, afslappende oplevelser, du kan have.

Vandet kan virke fjendtligt, grusomt og koldt. Alligevel er der omtrent 25.000 organiserede vinterbadere i Danmark, der hvert år hopper i det mørke vand, foruden dem, der gør det uden at være tilmeldt en vinterbadeklub. Begge dele – både medlemskort til saunagus og havvandsdyb fra badebro, men også det skrigende løb ud i det blå hav fra vandkanten kan give dig en fuldstændig forunderlig oplevelse af, at din egen krop er i live.

Vinterbadning? Aldrig har jeg hørt om noget mere ubehageligt!

Måske har du slet ikke prøvet at vinterbade før, og beskrivelsen af et dyk i det blå dyb virker ikke yderligere tiltalende på dig. Mange danskere krummer tæer ved tanken om at skulle lade vinterkoldt vand omslutte deres krop for sjovs skyld. Dette kan siges at være en ærgerlig tendens. Al forskning viser, at vinterbadning er som at tage blodomløbet en tur i motionscentret. Chokket at hoppe i koldt hav eller søvand har store helbredsfordele, samtidigt med at langt de fleste, når de endelig har opbygget modet til at turde hoppe i, oplever, at det faktisk er mere afslappende end ubehageligt med et koldt gys.

Når kroppen nedsænkes i vand, der er under 20 grader celsius varmt, får den det, man betegner som kuldechok. Kroppens naturlige reaktion på det kolde vand er at lukke ned for blodkarrene i de yderste led af kroppen som fingrene, armene og benene for derimod at lade blodet løbe mod de vigtigere, indre organer. Man vil også, ved kuldechok, helt naturligt begynde at hyperventilere en smule, samt hjertet vil slå hurtigere, og blodtrykket stige.

Når man kommer op af vandet, åbner blodkarrene sig igen, og blodet begynder at strømme tilbage til de yderdelene af kroppen. Dette giver den varme fornemmelse, vinterbadere oplever, når de forlader vandet – og det er den følelse, de fleste elsker. Hjernen frigiver også en række signalstoffer som adrenalin og dopamin til kroppen ved kuldechok. Disse efterlader din krop i højere og mere tilfreds humør.

Kuldechokket, der med fremmede ører lyder til at være en ganske ubehagelig oplevelse, er i virkeligheden en velværeoplevelse for kroppen.

Tør du alligevel tage springet?

Dette indlæg er skrevet med henblik på at inspirere dig til at turde hoppe ud – fra badebroen og ned i vandet. For ligesom det umiddelbart kan virke som en hæsligt dårlig ide at vinterbade, viser det sig faktisk at være en sund hobby for dem, der tør.

Ud over at kuldechokket gavner og styrker kroppens naturlige reaktion på koldt vand, vil turen i det kolde vand også fremprovokere en efterfølgende varme i kroppen, så du kan stå på badebroen uanfægtet af selv en kold efterårsbrise eller vintervind og nyde en totaloplevelse af velvære i den danske natur.

Red kloden og dit eget helbred med kødfri kost

Vegatarian'

Dansk madkultur er stærkt præget af en lang tradition for at spise kød – og gerne meget af det. Kød er for mange en obligatorisk del af alle måltider. At kød har skrevet sig ind i vores bevidsthed som en afgørende del af enhver madret er en ærgerlig tendens. For samtidigt med at kødproduktionen bidrager til en voldsom udledning af drivhusgasser, har det store kødforbrug også konsekvenser for folkesundheden.

Ved at vælge kød fra på middagstallerkenen investerer du i din egen sundhed, mens du er med til at mindske det enorme brug af ressourcer landbruget bruger på at producere kød. I dette indlæg vil du blive introduceret til fordelene ved at skifte til en plantebaseret kost samt guides til, hvordan du bedst opnår den optimale, kødfri kost.

Sund kost er kødfri

Selvom det i Danmark anbefales med kostrådene at spise både fisk og kød i gode mængder, er det ikke nødvendigvis sandt, at det er en sund vane med det store kødforbrug. Meget forskning peger nemlig på, at en sundhedsfremmende, plantebaseret kost er langt mere forebyggende mod en række sygdomme.

Ved at spise sundt mad uden kød mindsker du, så effektivt som muligt, åreforkalkning i dine kar. Således undgår du med en ændret kost selv at bidrage til en hjerte-karsygdom. Derudover viser undersøgelser også, at en kødfri kost er det bedste redskab til at forebygge andre livstilssygdomme som kræft og sukkersyge.

Industrien, der arbejder med husdyrene, bruger ufattelige mængder af jord, vand og fossile brændstoffer på produktion af det kød, du finder i køledisken i Føtex. Faktisk står kødindustrien bag 18% af hele klodens udledning af drivhusgasser. Dermed er det altså ikke kun et sundt valg for din egen krop at vælge kødet fra, men ikke mindst også for miljøet.

Sunde, vegetariske madvaner

Når nu den forhenværende vigtigste bestanddel af måltidet skal skrottes, hvad spiser man så? Når du skifter til den vegetariske kost, er det for nogle nemt bare at falde i den usunde fælde. Hvis kødet skal kasseres, skal det udskiftes med nye, sundere madvarer, der bidrager til din krops velvære.

Indtag af fed mad, slik og tomme kalorier bør undgås. I stedet skal der serveres fibre – faktisk helst til hvert måltid. En sundhedsfremmende kost, der bedst gavner din krop, består af masser af fuldkorn og bælgfrugter. Derudover bør også mindst 500 gram grøntsager indtages dagligt, foruden gode mængder af nødder, frø, kerner, frugt, rigeligt med krydderier og krydderurter.

For at sikre sig, at man ikke mangler vitaminer, bør man også supplere sin kost med kosttilskud bestående af B12 vitaminer og D-vitamin i vinterhalvåret.

Overgangen til plantebaseret kost

At stikke gaflen i stegt, krydret selleri frem for en rød bøf er for de fleste en stor omvæltning. Nogle vælger helt at udelukke kød fra kosten fra den ene dag til den anden, mens andre reducerer indtaget af kød over tid.

At blive vegetar er en stor beslutning og kræver eftertanke, planlægning og for mange også en drastisk ændring af alle madvaner. Tankegangen om kost og madlavning ændres ved skiftet til en vegetarisk kost. Derfor er det også ganske naturligt, at det er udfordrende i begyndelsen. Giv ikke op. Ved at tage fravælge kød har du nemlig taget det største skridt i retningen af at skabe den sundere livsstil.

Uden søvn duer helten heller ikke

Sleeping

En god nats søvn er grundlaget for en sund livsstil. Søvnen nævnes i alle undersøgelser som værende en fuldstændig afgørende faktor for kroppens følelse af overskud og velvære. Men hvad er det egentlig, der sker med din krop, når du lægger hovedet på puden? Og hvorfor er det helt præcis, at det er så vigtigt med de gode søvnvaner?

I dette indlæg vil du blive en klogere på, hvad søvn reelt gør med din krop, samt lære de egentlige grunde til, at søvnen er så vigtig for dig. Derudover bliver du guidet til at skabe de helt rigtige rammer for den gode nats søvn, så du er sikret at få fuld glæde af søvnens gavn.

Søvnens funktioner

Ved at sove holder du din krop sund og rask. Kroppen har brug for restituering, så den kan være klar til endnu en dag. Med andre ord oplader din krop sine batterier, når den sover. Når man sover dybt, afslappet og i de rigtige omgivelser, gavner søvnen kroppen med en lang række forebyggende, helbredende og genopbyggende funktioner.

Kroppens energiniveau nedsættes, når den sover, da kropstemperaturen reduceres i søvnen. Herved kræver kroppen ikke nær så meget energi eller føde for at holde sig i live. Når energiforbruget nedsættes i søvnen, får kroppen mulighed for at genopbygge nedbrudt væv.

Derudover lagrer vi også alle dagens informationer i hukommelsen under søvnen. Når du drømmer under REM-søvnen, dirigerer du forskellige informationer, du har optaget i løbet af dagen, hen i de korrekte placeringer i hjernevindingerne.

Søvnens vigtighed

I en stresset hverdag er det vigtigere end nogensinde før, at kroppen får frirum i søvnen, så den ikke bryder sammen på grund af det hårde pres, den ellers kan opleve. Ved søvn reduceres mængden af stresshormoner i din krop. Dette er blot én af grundene til, at en god søvn bør være højt på prioriteringslisten.

De tidligere nævnte funktioner, der sker i kroppen ved god søvn, hindres, hvis ikke lang, god og rigtig søvn opnås. For eksempel vil du opleve at få sværere ved at genkalde ting, hvis ikke din krop får ro til at lagre informationerne ordentligt i REM-søvnen.

Studier viser også, at dit humør påvirkes, hvis ikke du sover ordentligt. Forsøg peger nemlig på, at søvnmangel resulterer i hormonprofiler lignende mennesker, der lider af depression.

Den bedste søvn

Du kan selv tage en række tiltag for at opnå den bedste søvn. Ved at starte en række gode vaner er du skridtet tættere på at sove godt.

At sove i et rum med en køligere temperatur er et tiltag, der for alvor forbedrer din søvn. Utallige undersøgelser viser nemlig, at sovemiljøet er bedst i soveværelset, når det er mørkt, stille og har en temperatur mellem 14-18 grader celsius.

Du skaber også de bedste omstændigheder for den gode søvn ved at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Herved bliver søvnen en rutine for din krop, og den vil lettere falde til ro.

For at få det fulde ud af søvnens gavnende funktioner, bør man, som voksen, sove mindst syv timer hver nat, mens børn bør sove mere for at få det optimale ud af søvnen.

Tab dig på den lange bane

Exercise

Internetter flyder med slankekure og quick fixes, der skal fjerne topmaven på rekordtid. Når vægten bliver et problem, bliver det for mange et spørgsmål om hurtigt og nemt at tabe sig. Ved at følge den hurtige opskrift snyder du dig selv og opnår aldrig din idealvægt. For at opnå den glade, sunde krop, kræver det markante livsstilsændringer, så sundheden varer ved selv efter den første tid.

I dette indlæg vil du blive guidet til at skabe det varige vægttab, således at du opnår den optimale krop og sundhed, som du kan være glad for – også på længere sigt.

Små skridt skaber store forandringer

Slankekuren virker som regel ikke. Mirakelkurene, du finder i damebladene, der får dig bikiniklar på to timer og tre blink med øjnene, skaber sjældent de længerevarende forandringer for din sundhed. Erfaringer viser specielt, at motivationen er den primære grund til, at slankekure ikke holder i længden. Ofte kræver slankekure nemlig, at man skal gøre noget radikalt anderledes end man plejer; og det gør det svært at holde i længden.

Derfor er de små ændringer i dine vaner vejen frem. Start med at blive bevidst om de uvaner, der bidrager til din overvægt. Hvis et varigt vægttab skal opnås, kræver det, at du skaber nye vaner. For at gøre dette på en overkommelig måde er det bedst at starte i det små. Find frem til de dårlige vaner og ændr dem, så du tager de første, små skridt i vejen mod vægttab.

Vær bevidst om din levevis

Det er nemt at sætte autopilot på i en travl hverdag, og så glemmer man ofte de gode vaner i svinget. Vær opmærksom på dine uvaner, og træn dig selv i at stille spørgsmålstegn. Er bilen blevet til tempel for cola og bolsjer, der nemt kan indtages, uden du er opmærksom på det? Er du blevet vant til at tage bussen, når du egentlig lige så godt kunne cykle? Henstil din opmærksomhed på dine vaner, så du ikke får lov til lade dine lyster overtage frem for dine nye vaner.

Fysisk aktivitet er nødvendigt

For at tabe dig er det nødvendigt at gøre fysik aktivitet til en fast del af din hverdag. At bevæge sig behøver nødvendigvis ikke foregå på i et motionscenter eller på et sportshold. Det vigtigste er, at du kommer op af sofaen og finder den type motion, der passer dig bedst. Du skal være glad ved den type motion, du foretager dig – ellers fører det sjældent til et vagttab på den lange bane.

Start også her med mindre forandringer i dine vaner. Ved at skabe små ændringer som at gå med hunden oftere, cykle på arbejdet og gå ud af bussen et stop tidligere og gå den resterende vej lægger du de første skridt i retningen af et varigt vægttab.

Omlæg din kost

Motion og god, regelmæssig fysisk aktivitet er vigtigt for et godt vægttab, men uden at have en sund, givende kost kommer du ingen vegne. For at skabe de længere sigtede forandringer i din livsstil og derved ændre tallet på din vægt, skal din kost være sundhedsfremmende.

Grøntsager skal være den største bestanddel af ethvert måltid, ligesom sukker skal fravælges. Hvis du har registreret, at du ofte falder i sukkerfælden, når du har brug for en hurtig snack, er det måske her, du først skal starte med at ændre dine madvaner. Når du er bevidst om dine uvaner, er det meget nemmere at ændre dem.

Bliv ven med din bums

Pimple

Der findes et lille uhyre. Den kan være både hvid, grøn, gul eller rødlig. Den kan være hård som blød, stor som lille. Fælles for uhyret er, at langt de fleste mennesker stifter bekendtskab med dets klamme udseende i løbet af deres liv. Uhyret, der hjemsøger så mange ved at gøre deres hud til bosted, er selvfølgelig bumsen.

Du har sikkert haft en – eller flere. Måske du fortsat kæmper en brav kamp mod bumseuhyrets besættelse af din hud. Det estimeres, at 80-90% af alle unge har problemer med bumser og uren hud, og mange stadig døjer med plagen i deres voksne liv. Selvom langt de fleste er godt bekendt med bumsens eksistens, er det langt fra alle, der ved, hvad akne, uren hud og bumser egentlig er.

For at komme dine bumser til livs, behandle dem på bedste vis og forebygge, at din hud bliver angrebet af bumserne igen, er det vigtigt at forstå, hvad en bums egentlig er, hvordan og ikke mindst hvorfor den plager din hud. I denne guide vil du blive bedre venner med det uhyre, der besætter din hud, således at du er rustet til for alvor at jage den væk.

Hvad er uren hud?

Uren hud er en ganske almindelig hudtilstand, der opleves af langt de fleste – specielt i de unge år. Hudtilstanden er den oprindelige grund til, at bumser opstår. De fleste oplever deres første urenheder i form af bumser og hudorme i starten af puberteten, ligesom flest i alderen 14-18 år oplever problemer med uren hud. Dette skyldes, at hormonniveauet i denne periode af livet stiger.

Det øgede hormonniveau gør, at hudfedt- og talgproduktionen i huden stiger. Hermed opstår hudfedt i huden. Dette bliver nedbrudt af specielle bakterier, der findes i huden. Ved denne nedbrydning forekommer affaldsstoffer i talgkirtlerne, der så bliver til bumser og andre urenheder.

Hvorfor får du bumser og akne?

Det er svært at sige, hvad den præcise grund til, at nogle får flere bumser end andre, er – og ydermere hvorfor nogle fortsat får bumser i deres voksne liv. Nogle påpeger, at rent genetisk arver nogle en større mulighed for bumser.

Noget make-up kan påvirke hudtilstanden og derved være medvirkende til, at uren hud opstår. Hormonforandrende medicin som p-piller bevirker også kroppens hormonniveau, og derfor oplever nogle også bumser i forbindelse med stop på pillerne.

Hvordan slipper du for alvor for bumserne?

Der findes mange forklaringer på bumser, ligesom der findes mange kure til at komme af med problemet. Fordommen om, at der skulle være en forbindelse mellem kost og uren hud, lever for eksempel i bedste velgående. Mirakelkure og snuptagsbehandlinger er også populære blandt mange, da ønsket om at udrydde bumseuhyret er trængende for mange.

Den bedste kur mod bumserne er langt fra at skifte sin diæt ud eller forsøge med tandpasta på kinderne. Derimod er målrettet, langsigtet behandling og tålmodighed det bedste middel mod bumsen.

At vælge den rigtige hudpleje, der genopretter den korrekte fedtbalance og renhed i huden er det bedste skridt i retning af flot, bumsefri hud. Derefter kræver det tålmodighed og målfasthed for at holde sig til sin valgte behandling. Huden bør renses både morgen og aften med renseprodukt, hvorefter et behandlingsprodukt, der passer din mængde og seriøsitet af bumser, påføres.

Apoteket har et udvalg af gode behandlingscremer, der kan komme flere niveauer af bumseudbrud til livs. Hvis ikke et produkt fra apoteket udrydder bumsebelejringen, kan du opsøge din læge, der er i stand til at udskrive stærkere medikamenter mod uren hud. Lægen kan også i yderste tilfælde af slem akne forårsaget af uren hud henvise dig til en hudlæge.

Der findes et lille uhyre. Den kan være både hvid, grøn, gul eller rødlig. Den kan være hård som blød, stor som lille. Fælles for uhyret er, at langt de fleste mennesker stifter bekendtskab med dets klamme udseende i løbet af deres liv. Uhyret, der hjemsøger så mange ved at gøre deres hud til bosted, er selvfølgelig bumsen.

Du har sikkert haft en – eller flere. Måske du fortsat kæmper en brav kamp mod bumseuhyrets besættelse af din hud. Det estimeres, at 80-90% af alle unge har problemer med bumser og uren hud, og mange stadig døjer med plagen i deres voksne liv. Selvom langt de fleste er godt bekendt med bumsens eksistens, er det langt fra alle, der ved, hvad akne, uren hud og bumser egentlig er.

For at komme dine bumser til livs, behandle dem på bedste vis og forebygge, at din hud bliver angrebet af bumserne igen, er det vigtigt at forstå, hvad en bums egentlig er, hvordan og ikke mindst hvorfor den plager din hud. I denne guide vil du blive bedre venner med det uhyre, der besætter din hud, således at du er rustet til for alvor at jage den væk.

 

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!