Uden søvn duer helten heller ikke

En god nats søvn er grundlaget for en sund livsstil. Søvnen nævnes i alle undersøgelser som værende en fuldstændig afgørende faktor for kroppens følelse af overskud og velvære. Men hvad er det egentlig, der sker med din krop, når du lægger hovedet på puden? Og hvorfor er det helt præcis, at det er så vigtigt med de gode søvnvaner?

I dette indlæg vil du blive en klogere på, hvad søvn reelt gør med din krop, samt lære de egentlige grunde til, at søvnen er så vigtig for dig. Derudover bliver du guidet til at skabe de helt rigtige rammer for den gode nats søvn, så du er sikret at få fuld glæde af søvnens gavn.

Søvnens funktioner

Ved at sove holder du din krop sund og rask. Kroppen har brug for restituering, så den kan være klar til endnu en dag. Med andre ord oplader din krop sine batterier, når den sover. Når man sover dybt, afslappet og i de rigtige omgivelser, gavner søvnen kroppen med en lang række forebyggende, helbredende og genopbyggende funktioner.

Kroppens energiniveau nedsættes, når den sover, da kropstemperaturen reduceres i søvnen. Herved kræver kroppen ikke nær så meget energi eller føde for at holde sig i live. Når energiforbruget nedsættes i søvnen, får kroppen mulighed for at genopbygge nedbrudt væv.

Derudover lagrer vi også alle dagens informationer i hukommelsen under søvnen. Når du drømmer under REM-søvnen, dirigerer du forskellige informationer, du har optaget i løbet af dagen, hen i de korrekte placeringer i hjernevindingerne.

Søvnens vigtighed

I en stresset hverdag er det vigtigere end nogensinde før, at kroppen får frirum i søvnen, så den ikke bryder sammen på grund af det hårde pres, den ellers kan opleve. Ved søvn reduceres mængden af stresshormoner i din krop. Dette er blot én af grundene til, at en god søvn bør være højt på prioriteringslisten.

De tidligere nævnte funktioner, der sker i kroppen ved god søvn, hindres, hvis ikke lang, god og rigtig søvn opnås. For eksempel vil du opleve at få sværere ved at genkalde ting, hvis ikke din krop får ro til at lagre informationerne ordentligt i REM-søvnen.

Studier viser også, at dit humør påvirkes, hvis ikke du sover ordentligt. Forsøg peger nemlig på, at søvnmangel resulterer i hormonprofiler lignende mennesker, der lider af depression.

Den bedste søvn

Du kan selv tage en række tiltag for at opnå den bedste søvn. Ved at starte en række gode vaner er du skridtet tættere på at sove godt.

At sove i et rum med en køligere temperatur er et tiltag, der for alvor forbedrer din søvn. Utallige undersøgelser viser nemlig, at sovemiljøet er bedst i soveværelset, når det er mørkt, stille og har en temperatur mellem 14-18 grader celsius.

Du skaber også de bedste omstændigheder for den gode søvn ved at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Herved bliver søvnen en rutine for din krop, og den vil lettere falde til ro.

For at få det fulde ud af søvnens gavnende funktioner, bør man, som voksen, sove mindst syv timer hver nat, mens børn bør sove mere for at få det optimale ud af søvnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *