Dyk ned i velværen med vinterbadning

Du kaster dig ned i det blå dyb. Dit hjerter hamrer, og alt i din krop skriger. Din hjerne ømmer sig, som var den en karklud, der blev vredet hårdt inden gulvvask. Vandet er dybt og virker uden bund. På vandoverfladen er der is, mens der rundt om metalstigen er et lille hul.

Det er her, du er hoppet ned. Og hvad der måske kan virke endnu mere uforståeligt: Du er hoppet derned af egen fri vilje. For selvom din krop umiddelbart gør ondt, selvom vandet bider i din tynde hud, og trappen nærmest fryser til dine fødder idet, du forlader vandet – selvom det forekommer fuldstændig absurd, at du er endt i denne situation, kan en tur i det blå dyb måske være én af de mest behagelige, afslappende oplevelser, du kan have.

Vandet kan virke fjendtligt, grusomt og koldt. Alligevel er der omtrent 25.000 organiserede vinterbadere i Danmark, der hvert år hopper i det mørke vand, foruden dem, der gør det uden at være tilmeldt en vinterbadeklub. Begge dele – både medlemskort til saunagus og havvandsdyb fra badebro, men også det skrigende løb ud i det blå hav fra vandkanten kan give dig en fuldstændig forunderlig oplevelse af, at din egen krop er i live.

Vinterbadning? Aldrig har jeg hørt om noget mere ubehageligt!

Måske har du slet ikke prøvet at vinterbade før, og beskrivelsen af et dyk i det blå dyb virker ikke yderligere tiltalende på dig. Mange danskere krummer tæer ved tanken om at skulle lade vinterkoldt vand omslutte deres krop for sjovs skyld. Dette kan siges at være en ærgerlig tendens. Al forskning viser, at vinterbadning er som at tage blodomløbet en tur i motionscentret. Chokket at hoppe i koldt hav eller søvand har store helbredsfordele, samtidigt med at langt de fleste, når de endelig har opbygget modet til at turde hoppe i, oplever, at det faktisk er mere afslappende end ubehageligt med et koldt gys.

Når kroppen nedsænkes i vand, der er under 20 grader celsius varmt, får den det, man betegner som kuldechok. Kroppens naturlige reaktion på det kolde vand er at lukke ned for blodkarrene i de yderste led af kroppen som fingrene, armene og benene for derimod at lade blodet løbe mod de vigtigere, indre organer. Man vil også, ved kuldechok, helt naturligt begynde at hyperventilere en smule, samt hjertet vil slå hurtigere, og blodtrykket stige.

Når man kommer op af vandet, åbner blodkarrene sig igen, og blodet begynder at strømme tilbage til de yderdelene af kroppen. Dette giver den varme fornemmelse, vinterbadere oplever, når de forlader vandet – og det er den følelse, de fleste elsker. Hjernen frigiver også en række signalstoffer som adrenalin og dopamin til kroppen ved kuldechok. Disse efterlader din krop i højere og mere tilfreds humør.

Kuldechokket, der med fremmede ører lyder til at være en ganske ubehagelig oplevelse, er i virkeligheden en velværeoplevelse for kroppen.

Tør du alligevel tage springet?

Dette indlæg er skrevet med henblik på at inspirere dig til at turde hoppe ud – fra badebroen og ned i vandet. For ligesom det umiddelbart kan virke som en hæsligt dårlig ide at vinterbade, viser det sig faktisk at være en sund hobby for dem, der tør.

Ud over at kuldechokket gavner og styrker kroppens naturlige reaktion på koldt vand, vil turen i det kolde vand også fremprovokere en efterfølgende varme i kroppen, så du kan stå på badebroen uanfægtet af selv en kold efterårsbrise eller vintervind og nyde en totaloplevelse af velvære i den danske natur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *